Jak wezwać pomoc pod 112?

Wiele osób uważa, że wezwanie karetki to bardzo prosta sprawa. Wystarczy przecież wybrać odpowiedni numer, powiedzieć co się stało i potwierdzić adres. Okazuje się, że w momencie wypadku lub gdy jesteśmy jego świadkami – wszystko staje się bardzo trudne. Przypominamy jak wezwać służby, by pomoc nadeszła jak najszybciej.

Numery alarmowe

Osoba dzwoniąca po służby ratunkowe ma realny wpływ na życie osób poszkodowanych. Wzywanie pomocy należy jednak zacząć od swojego bezpieczeństwa. Zachowaj szczególną ostrożność, gdy miejsce wypadku nie jest bezpieczne (np. ruchliwa droga, groźba zawalenia budynku, spadające przedmioty itd.).
 
112 – numer alarmowy obowiązujący w całej Unii Europejskiej. Służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Wybranie 112 powoduje połączenie z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Operator 112 może natomiast przełączyć połączenie do jednostki Państwowej Straży Pożarnej, Policji lub Państwowego Ratownictwa Medycznego.
 
997 – Policja – można ją wezwać gdy doszło do takich zdarzeń jak: wypadek, napad, kradzież, użycie broni, zakłócanie porządku.
 
998 – Straż Pożarna – wzywamy ich nie tylko do pożaru. Z pomocy można także skorzystać, gdy dojdzie do wypadków drogowych, zdarzeń z materiałami chemicznymi, klęsk żywiołowych.
 
999 – Pogotowie Ratunkowe – wzywanie do zdarzeń, w których występuje zagrożenie życia lub zdrowia.
 
Nie czekaj na innych myśląc, że ktoś zadzwoni. Lepiej wezwać pomoc kilka razy, niż nie zadzwonić wcale!
Przypominamy, że pod numer 112 można zadzwonić nawet wtedy, gdy telefon komórkowy nie posiada karty SIM lub środków na koncie.

Jakie informacje należy podać przy wzywaniu pomocy?

 
Miejsce zdarzenia – Najlepiej podaj dokładny adres lub dokładnie opisz miejsce z uwzględnieniem charakterystycznych punktów.
Pytanie, które możesz usłyszeć: numer na słupku drogowym? Odpowiednie rozszyfrowanie cyfr na słupku drogowym pozwoli na sprawniejsze i dokładniejsze wezwanie służb ratunkowych.
 
Chodzi o pikietaż, czyli dokładne określenie miejsca zdarzenia.
 
Pikietaż to określenie miejsca przez podanie jego odległości od początku co do jednego metra. Słupki drogowe są rozmieszczone na drodze równo co 100 metrów. Także, gdy do wypadku dojdzie na drodze np. w lesie można bez problemów określić dokładne miejsce zdarzenia. Służby ratownicze posiadają odpowiednie mapy i systemy, które pomagają szybko określić podane miejsce.
 
Rodzaj zdarzenia – Opisz co się stało np.: wypadek samochodowy z udziałem dwóch pojazdów, pożar budynku, utonięcie, złamanie nogi itd.
Ilość i stan poszkodowanych – Opisz dokładnie co się stało i jaki objawy mają poszkodowani. Podaj również ich płeć i wiek np. mężczyzna, ok. 40 lat nieprzytomny.
 
Poinformuj o zagrożeniach – Jeśli zauważysz coś co może mieć wpływ na stan poszkodowanych i świadków powiedz o tym. Może to być np. informacja o wycieku paliwa z pojazdu, niepokojący zapach gazu itd.
 
Nie rozłączaj się!– Podaj swoje imię i nazwisko oraz numer telefonu z którego dzwonisz. Dyspozytor może mieć dodatkowe pytania. Odpowiadaj na nie i wykonuj polecenia dyspozytora.
 
Dzięki pozyskaniu tych informacji operator będzie mógł szybko i precyzyjnie przekazać niezbędne dane służbom ratunkowym. Po zakończonej rozmowie nie wykonuj innych połączeń. Może się okazać, że służby będą chciały ponownie się z Tobą skontaktować w celu uzyskania innych informacji.
 
Szybka reakcja i działanie może uratować komuś życie. Poprawne wezwanie pomocy, opisanie sytuacji i podanie wszystkich niezbędnych danych ma realny wpływ na życie poszkodowanych i reakcję służb ratunkowych. Pamiętaj jednak zawsze o swoim bezpieczeństwie. W razie sytuacji zagrażającej życiu i zdrowiu nie bój się zadzwonić na numer alarmowy 112.